Nieuw in management? Dit zijn jouw drie tips. 

Nieuw in management? Dit zijn jouw drie tips. 

In drie strategieën voor managers heb je kennisgemaakt met het “mechanisme” waardoor veel professionals in de rol van teamleider, supervisor of manager terecht komen. Veelal gedreven of gestuurd om een verdere stap in de carrière te maken, worden vakinhoudelijke professionals bevorderd tot leidinggevende. Als je nog niet eerder een leidinggevende rol hebt gehad, kan het zo maar zijn dat je je een beetje geïntimideerd voelt door het vooruitzicht dat iedereen in het team jou aankijkt voor antwoorden op de dagelijkse uitdagingen. Veel nieuwe managers leren het vak door vallen en opstaan. En toch er zijn een aantal zaken die je op voorhand kunt oppakken waardoor de inwerkperiode soepeler verloopt.

Deel informatie

Als gewaardeerd professional had je mogelijk geen of minder toegang tot de waardevolle informatie die je eigen manager wel had. Nu jij verantwoordelijk bent voor jouw eigen team zul je meer betrokken zijn bij de korte- en langetermijn (strategische) planning van de organisatie. Je wordt gevraagd om je visie te delen en je uit te spreken over hoe jij de toekomst ziet. Een hele eer natuurlijk en gelijk ook een proces waarbij je behoorlijk in een spagaat terecht kan komen. Immers, wat deel je nu wel en wat deel je nu niet met je team?

Afgezien van vertrouwelijke informatie is het belangrijk dat jij jouw team op de hoogte houdt. Je bent niet voor niets de “linking pin”.

Transparantie  is een van de meest ondergewaarde elementen van nieuwe managers. Om welke reden dan ook houden nieuwe managers vaak waardevolle informatie weg bij het team. Om te voorkomen dat jij wordt gezien als niet communicatief kun je ervoor kiezen om informatie met betrekking tot budget, feedback van de klanten, strategische planning en dergelijke, te delen met je team. Dit zorgt er tevens voor dat je team beter begrijpt waarom hun werk er echt toe doet. Daardoor zal het team zich meer betrokken voelen bij de organisatie en zal er meer een focus zijn op (toekomstige) prestaties die nodig zijn.

Met complimenten lukt alles, zonder complimenten lukt niets.

Afhankelijk van de cultuur in de organisatie, vinden veel managers het lastig om medewerkers een compliment te geven voor hun inspanning. Veel leidinggevenden die wij daarover spreken, denken dat dit direct of op langere termijn een pretentie heeft op verhoging van (primaire) arbeidsvoorwaarden. Afgezien van het feit dat primaire arbeidsvoorwaarden, “dissatisfiers” zijn, ontneem je daarmee de medewerker te groeien in zijn functie. Neem bewust de tijd om een sfeer te creëren, waarbij het waarderen van elkaars inspanning de normaalste zaak van de wereld is. Weet dat jouw eigen inspanning daartoe als voorbeeld zal dienen. Wacht daarbij niet tot dat er zich een moment voordoet dat er een groot resultaat is behaald. Waardeer elke dag ook de kleine dingen die medewerkers doen, binnen en buiten het werk.

Ontwikkel je eigen stijl

Mogelijk heb je als nieuwe manager de gelegenheid om een mentor te raadplegen. En natuurlijk zal deze mentor je waardevolle feedback geven over jouw manier van leidinggeven. Wat in dit proces vooral belangrijk is om jouw eigen stijl te ontwikkelen.  Ik weet mij nog goed te herinneren dat mijn grootse uitdaging was om te begrijpen en te ontdekken hoe ik mijn eigen stijl kon ontwikkelen en daarmee invloed kon uitoefen op het team en dus de organisatie. Zonder daarbij de stijl van andere leidinggevenden één op één te kopiëren.

Managers die voor het eerst een leidinggevende functie bekleden, kunnen zich het beste afvragen: “wat is de reden dat mensen mij volgen?” Het lijkt een makkelijke vraag die hier gesteld wordt. Het gaat echter echt over de kern: wie wil jij zijn als teamleider, supervisor, manager, leider? Iedereen zal deze vraag anders beantwoorden. En weet dat het beantwoorden van deze vraag voor jou de start is van het proces waarin jij je eigen unieke stijl zal ontdekken. Leiders hebben volgers omdat ze transparant zijn, het werk van anderen kunnen waarderen en hoge mate van zelfreflectie hebben.

Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

iListen begeleidt en ondersteunt opdrachtgevers in de maakindustrie bij het doorvoeren van veranderingen die leiden tot performance verbetering en waardecreatie.