Luistervaardigheid

Luistervaardigheid

Bij het geven van een training communicatie, is één van de vragen…. Wat houdt het begrip “communicatie” nu eigenlijk in. Afhankelijk van de ervaring van de groep, wordt “goed luisteren” vaak genoemd als onderdeel van de communicatie. Afgezien wat luisteren in de praktijk betekent en hoe je het echt kan toepassen, is actief luisteren één van de belangrijkste beïnvloedingenstechnieken. Voor veel mensen is dit ronduit verwarrend, want hoe kun je met luisteren nu iemand beïnvloeden? Dat doe je toch vooral door te praten?

Ofschoon deze bewering voornamelijk is gebaseerd op eigen (levens) ervaring, heeft recent onderzoek aangetoond wat het belang van goede luistervaardigheden is. In dit onderzoek uitgevoerd door Daniel Ames, Lily Benjamin Maissen en  Joel Brockner  en dat gepubliceerd werd in de Journal of Research in Personality  werden de deelnemers van het onderzoek door ex-collega’s beoordeeld op de mate van invloed door verbale expressie en luistergedrag. De resultaten geven aan dat goede luistervaardigheden een sterker effect hadden op de beoordeling van invloed dan verbale expressie. [blockquote align=”right”]Expressieve communicatie heeft het leeuwendeel van de aandacht in de leiderschapsliteratuur maar receptief gedrag doet er ook toe – Daniel Ames – Columbia University[/blockquote] De auteurs concluderen dat luisteren mensen helpt om  de juiste informatie te verkrijgen en om vertrouwen te bouwen. Hierdoor is een vaardig luisteraar instaat om zijn invloed naar de ander te vergroten. “Expressieve communicatie heeft het leeuwendeel van de aandacht in de leiderschapsliteratuur maar receptief gedrag doet er ook toe”, aldus Daniel Ames van de Columbia University. In het onderzoek kwam ook naar voren dat het goed beheren van de verbale expressie én het bezit van een goede luistervaardigheid beter is dan de focus op een van beide communicatie onderdelen.

[blockquote align=”left”]The mind is like a parachute. It doesn’t work unless it’s open. [/blockquote] Dus voor alle professionals die afhankelijk zijn van klant relaties, zoals salesprofessionals, adviseurs, managers, trainers, coaches, call agents, balie medewerkers, noem maar op, een paar tips voor betere luistervaardigheid.

 

  • Stel je open voor de ander, ongeacht het onderwerp.
  • Zet je eigen vooroordelen en aannames naar de achtergrond.
  • Laat los welke vraag je moet stellen, hoor wat de ander zegt en reageer daarop.
  • Verwonder je postief over de inzichten van de ander.

Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

iListen begeleidt en ondersteunt opdrachtgevers in de maakindustrie bij het doorvoeren van veranderingen die leiden tot performance verbetering en waardecreatie.