Technische vaardigheden niet (meer) onderscheidend
In een wereld waar men functioneel afhankelijk is van elkaar, waar live en online communicatie plaatsvindt, waar interne en externe klanten hoge verwachtingen hebben en waar business vaak wordt uitbesteed spelen inter-persoonlijke vaardigheden een belangrijke rol.
Een aantal jaren geleden werd in een artikel in de Computerworld persoonlijke vaardigheden bestempelt als sexy. In het atikel werd aangegeven dat het belang van zachte vaardigheden, of niet-technische- of interpersoonlijke vaardigheden voor IT-professionals uitermate belangrijk is.
Deze vaardigheden, of het ontbreken hiervan, beïnvloeden individuele en teamprestaties meer dan ooit. Onderzoek, zoals dat door professor Robert Kelley van Carnegie Mellon Tepper School of Business, heeft duidelijk aangetoond dat het hebben van enkel technische vaardigheden een persoon niet meer onderscheid van anderen. Competenties zoals het nemen van initiatief, het hebben van zakelijk inzicht, vaardigheden in leiderschap, samenwerking en goede communicatie tellen tegenwoordig ook mee.
Het belang van een sterke technische vaardigheden in de hedendaagse zakelijke omgeving is dus duidelijk. Om als expert te worden aangemerkt, moet je veel kennis bezitten op je vakgebied. Denken dat het daar stopt is echter een misvatting. Stel dat we het rendement van onze inspanningen als volgt kunnen definiëren:
f(x) Rendement= TV x IV, waarbij TV de Technische vaardigheden zijn en IV de Interpersoonlijke Vaardigheden
Een lage score aan een of beide zijden levert per saldo een laag rendement. Een goede interactie met collega’s, het beïnvloeden van anderen, effectief communiceren met een klant, of het effectief presenteren van een zeer technische oplossing op een manier waardoor je een kritische buy-in krijgt, maakt een enorm verschil in de prestaties van de sterke technische professional versus jouw collega die de menselijke kant van de vergelijking negeert.
Het is dus tijd om vaardigheden voor de IT professional te herdefiniëren. Voor de hedendaagse zakelijke professionals, zijn soft skills even belangrijk als hard skills. Voorbij zijn de dagen van lineair denken. Het is tijd om uit je schulp te kruipen: het hebben van sociale vaardigheden is geen optie meer, het is een vermenigvuldigingsfactor die direct van invloed is op jouw succes.
[icon_link style=”download” color=”red” href=”https://www.i-listen.nl/wp-content/uploads/2013/01/StaratWork.pdf” target=”_blank”]Download samenvatting.[/icon_link]
Lees ook:
[recent_posts title_length=”80″ desc_length=”0″ posts=”779″]
